ibland gör man rätt ibland gör man fel, lev med det.

En person som kan, om sig själv, säga att de är bäst, snyggast eller roligast, anser oftast som en självsäker person. En person som sällan misslyckas som alltid håller sig snäppet före eller högre än omgivningen - anses som en självsäker person. Jag smakade på ordet självsäker, och bytte plats på det sammansatta orden; säkersjälv. Betyder det att man är säkrast själv, man är säker ensam? Man anses som en självsäker person för att man aldrig släpper in någon och delar med sig av sina briser, man håller sig på sin kant och blir säker men själv? Jag tror självklart att tanken bakom ordet självsäker kommer från att man är säker i sig själv. Men om man är säker i sig själv behöver man högt och upprepande gånger säga det inför andra då?
Om jag ska gå tillbaka till den första meningen, att en självsäker person är en person som kan prata bra om sig själv - beskriva sig själv som bäst. Så undrar jag nu om det inte är sånna personer som är motsatsen till en självsäker person. Du måste säga orden högt för att övertyga omgivningen att du är bra, men främst övertyga dig själv att du är bra för du tror inte på det själv. Du skapar en bild av dig själv som du vill vara och beskriver den för alla andra och gör att de tror på den bild du just målat upp. Behöver verkligen en själv säker person, en person som är säker i sig själv, säga högt att man är bäst?

En "säker själv", är en som kommer på alla idéer och får andra att testa dem först. De gör det inte själva för de vågar inte  satsa, hoppa eller försöka för det finns en chans att förlora, det finns en chans att misslyckas. Går det fel så struntar man i det, "orkar inte bry mig", betyder det "jag vill inte verka bry mig för jag kan ses som en som just förlorat"?
De har själva kommit på roliga idéerna eller händelserna som andra först får råka ut för, går det fel skrattar man åt hur korkad personen var som lyssnade på en att göra något så idiotiskt "jag skojade ju bara". Lyckas man så var det helt klart "min idé hela tiden".

Jag vet inte. Men är det inte personen som är tyst och visar, via handling, hur bra man faktiskt är inte berättar det via ord och är det inte personen som vågar stå för det de gör och som vågar säga nej till till saker som är en självsäker person?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0